UTSTILLING: Festivalkunstner Marianne Heske

Ibsens mentale landskaper: Mountains of the Mind

Foto: Marianne Heske (Detalj)

Foto: Marianne Heske (Detalj)

8.–25. SEPTEMBER
Nationaltheatret

Hvordan fange stemningen i Ibsens stykker – i bilder?

Marianne Heske er Nationaltheatrets Ibsenkunstner under årets festival. Heskes nye videomalerier fra serien Mountains of the Mind avspeiler de samme fjellandskapene som Henrik Ibsen hentet sin inspirasjon fra i blant annet stykkene Brand, Rosmersholm og Peer Gynt.

Fjellet, med sine dramatiske former og lys, er en klassisk metafor i all kunst. Inspirasjonen har Heske hentet på sine reiser til Vestlandet og over Jotunheimen – de samme fjellområdene som Ibsen vandret i 1862, da han hadde mottatt et stipend for å samle inn folkeeventyr og sagn fra Vestlandet til Jotunheimen. Hans opplevelser av den norske naturen i disse områdene ga senere inspirasjon til naturbeskrivelsene og karakterskildringene i flere av hans stykker. 

Verden tapte en maler
Dette er første gang man kan oppleve kunst i direkte symbiose med handlingen som foregår i Ibsens stykker på teaterscenen. Det er på tide, mener Heske, som synes Ibsens visualitet har vært forsømt i Norge.

–Det er ikke mange som vet at han var en habil maler. Det skal ha vært Suzannah Ibsen som satte en stopper for Ibsens malerkarriere. Han måtte velge mellom malingen og diktingen – og valgte skrivekunsten. Hans sønn Sigurd skal ha sagt at verden tapte en maler, men fikk en veldig god dikter til gjengjeld, forteller Heske.

Kjærligheten til det norske landskapet
Da flere av de store, norske nasjonalromantiske kunstnerne, som Tidemand og Gude, malte storslåtte landskapsmalerier fra Tyskland, satt Ibsen i Italia og skrev om de samme landskapene. 

–Han må ha hatt med seg den norske fjellheimen til Roma – for den er så tydelig i stykkene han skrev derfra. Tenk på isbreene, viddene og fjordene i Brand og skildringene av Rondane og Gudbrandsdalen i Peer Gynt. Alt dette skrev han med stor kjærlighet og bravur langt hjemmefra, sier Heske.

Tidemand og Gudes landskapsmalerier er utstilt på Nasjonalmuseet. Ibsens landskapsmalerier er det få som har sett. Heske synes det er svært synd at vi gir så liten plass til Henrik Ibsens visualitet og landskapsbildene man finner både på lerret og i dramatikken.

–Da han vendte tilbake til Norge etter 27 år i utlandet, var nok mye av årsaken savnet etter den norske naturen. Jeg håper utstillingen under Ibsenfestivalen kan bidra til at flere åpner øynene for Ibsens landskaper. 

Marianne Heske har sin kunstutdannelse fra Bergen, Paris, London og Maastricht, og er en aktiv utstiller i Norge og internasjonalt. Du kan oppleve hennes nye utstilling på Nationaltheatret under hele festivalperioden.

Ibsen satt i Italia og litterært malte sine norske mentale landskaper med sitt forfatterskap.
— Marianne Heske

 

.

Marianne Heske
Utdannet ved Bergen Kunsthåndverkskole, Ecole Superieure des Beaux-Arts i Paris, Royal College of Art og Jan Van Eyck Academie i Maastricht. Hun debuterte med separatutstilling i 1973 med sine karakteristiske computermalerier, og har siden den gang hatt en rekke utstillinger ved anerkjente gallerier både i inn- og utland.