PANELSAMTALE: Ibsen og barndom (NO)

Ulike perspektiver på Ibsen og barndom

 

 

Guest.jpg

TORSDAG 22. SEPTEMBER 18.00
Deichmanske bibliotek, Grünerløkka

Forholdet mellom barn og voksne er komplisert og ender som regel i en katastrofe i Ibsens dramaer. Barna er oftest uskyldige, men fordi de utsettes for forferdelige ting i barndommen, sliter de som voksne.

Torgeir Haugen og Inger Marie Lindboe er redaktører for boken Ibsen og barndom. De viser hvordan vi kan snu et barns skjebne med Ibsens dramaer som metode. Hør om de spennende erfaringene som ligger til grunn for boken.

Ibsen og barndom i et profesjonsperspektiv. Noe av det spesielle med den vitenskapelige antologien Ibsen og barndom publisert på Vidarforlaget og redigert av Torgeir Haugen og Inger Marie Lindboe er at forskerne har tatt med seg erfaringer, perspektiver og redskaper fra deres fag og profesjoner på lærerutdanningene på Høgskolen i Oslo og Akershus. Slik anlegges et annet blikk enn den tradisjonelle Ibsen-forskningen med sin bakgrunn i humaniora uten et profesjonsperspektiv. I tillegg har forskerne erfart at profesjonsfag har mye å lære av Ibsen om blant annet komplekse samspill, danningsprosesser på avveie, voksenrollen, etikk, makt og formidling. Og Ibsen inspirerer og berører.

På arrangementet viser Hilde Dybvik noen detaljer fra hvordan bildeboka Don Fridtjof (2010) av Anna Bache-Wiig og Lisa Aisato er i dialog med Ibsen. Siri Haukenes gir noen glimt fra hva det er med Griegs «I Dovregubbens hall» som fenger barn. Ann-Hege Lorvik Waterhouse gir noen eksempler på hvordan Et dukkehjem (1879) kan være en inspira(k)sjon. Torgeir Haugen viser hvordan foreldres idealer kan svekke dømmekraft og føre til at deres barn kan utvikle det psykiatrien kaller dyssosial personlighetsforstyrrelse. Inger Marie Lindboe gir oss noen glimt av ulike innganger til likeverd gjennom drøfting av Hedvigs rolle i Vildanden (1884). De nevnte forfatterne er fem av de ti forfatterne som deltar i antologien.

I samarbeid med Vidarforlaget.