Ibsenfestivalen: En feiring av Norges største dramatiker

Gjennom spennende forestillinger, samtaler, kunstnermøter, barnearrangementer og mye mer gir Ibsenfestivalen oss ulike blikk på Ibsen, mennesket og samfunnet. 

Aldri har Henrik Ibsen blitt spilt så mye så mange steder i verden. Slik Norges store dramatiker sprengte grenser for hva dramatikk kunne være, sprenger hans diktning og tankegods grenser mellom land og språk. Ibsen er rett og slett en verdensstjerne – og han er en viktig eksportvare. «Hva er den nye oljen? Ja, det er Ibsen», slik skuespiller Kåre Conradi har sagt det.

Under Ibsenfestivalen kommer Ibsen hjem igjen – til Nationaltheatret og Oslo, der hans dramatikk settes i scene av ledende internasjonale teatre. Programmet består av nye produksjoner av høy kunstnerisk kvalitet – på flere språk.

Verdens største teaterpris, The International Ibsen Award, deles ut, og årets vinner, teatergruppen Forced Entertainment, spiller tre produksjoner. 

Ikke minst er Ibsenfestivalen stedet der våre egne kunstnere viser verden hva den norske teaterscenen kan by på. Slik blir Ibsenfestivalen er en internasjonal feiring av Norges største dramatiker og hans banebrytende arbeid for teatret og samfunnet.

Gjennom 26 år, 15 festivaler og nær 280 arrangementer og oppsetninger fra inn- og utland har Ibsenfestivalen vist oss hvor evig aktuell Ibsen er. I tillegg har festivalen forandret hvordan Ibsens dramatikk settes opp i Norge.

– Ibsenfestivalen førte til at verden kom inn i det norske teatret på en ny og langt sterkere måte. Etter etableringen av Ibsenfestivalen kunne Ibsen ikke settes opp på samme måte lenger, skrev Ibsen-forskerne Frode Helland og Julie Holledge ved festivalen i 2014.

– Ibsenfestivalen startet en fornyingsbølge i Ibsen-fremstillingen Ibsenfestivalen. Ibsenfestivalen har synliggjort Ibsens internasjonale betydning … Samtidig er Nationaltheatret og norsk institusjonsteater blitt mer internasjonalt orientert gjennom Ibsenfestivalen, skrev førsteamanuensis i teatervitenskap Keld Hyldig ved festivalens 20-årsjubileum i 2010.

Han gikk også langt på vei i å vise hvordan festivalen har brakt en ny type teater – det postmoderne regiteatret – til Norge, der Ibsentradisjonen primært har vært en skuespillertradisjon. Regiteatret fikk ifølge Hyldig ”noe som kan karakteriseres som et gjennombrudd” ved festivalen i 2004, og denne nye retningen ble bekreftet i ved festivalen 2006.

Og publikum tar imot. Forrige festival i 2014 satte besøksrekord og bekreftet Ibsenfestivalen som Norges største og viktigste teaterfestival. Samtidig har Ibsenfestivalen blitt stadig mer internasjonal, også blant publikum: Aldri har festivalen hatt så mange internasjonale publikummere som i 2014.

Også i år vil sideprogrammet gjøre festivalen til en møteplass for tilreisende i alle aldre. Her blir det samtaler, foredrag, teatersnakk og kunstnermøter, Ibsen-quiz, Ibsen-stunt og morsomme barnearrangementer – og hver kveld åpnes festivalbaren.

Ibsenfestivalen 2016 åpner 8. september og slutter 24. september 2016.
Bli med og farg byen gul!

Henvendelser angående Ibsenfestivalen 2016 kan sendes til ibsenfestival2016@nationaltheatret.no.

Photo: Erik Werenskiold, Henrik Ibsen, 1895. Olje på lerret, 119,5 x 93,5 cm. Blomqvist Kunsthandel.

Photo: Erik Werenskiold, Henrik Ibsen, 1895. Olje på lerret, 119,5 x 93,5 cm. Blomqvist Kunsthandel.


Ibsenfestivalen førte til at verden kom inn i det norske teatret på en ny og langt sterkere måte.

— Frode Helland og Julie Holledge, forskere ved Senter for Ibsenstudier ved Universitetet i Oslo.

HENRIK IBSEN ble født i Skien 1828 og døde 1906 i Kristiania. Han debuterte som dramatiker i 1850 med Catilina, mens Når vi døde vågner i 1899 ble hans siste stykke. Da hadde han bak seg totalt 27 skuespill og et renommé som en av verdens største dramatikere.